Δεν το συζητώ, η ηγεσία της εκκλησίας και η συντριπτική πλειοψηφία των «θεολόγων» και των «πιστών» στήριξε ή, στην καλύτερη περίπτωση, ανέχτηκε το χουντικό καθεστώς της 21ης Απριλίου!
Υπήρχαν, όμως, και οι φωτεινές εξαιρέσεις.
Ακόμη και ο τότε αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, άνθρωπος έντιμος και καλών προθέσεων, προσπάθησε να σώσει τα προσχήματα.
Τον Αύγουστο του 1969, όταν η ΕΣΑ συνέλαβε τον τότε πλωτάρχη Τζαννήμπεη Τζαννετάκη, μετέπειτα πρωθυπουργό επί «συγκυβερνήσεως Αριστεράς-Μητσοτάκη», έστειλε επιστολή στον Παπαδόπουλο που του έγραφε:
«Πληροφορούμαι ότι συλλαμβανόμενοι αξιωματικοί δέρονται ανηλεώς. Εις τας επαρχίας ο στρατιωτικός και ο χωροφύλακας είναι το φόβητρον. Και διερωτώμαι. Διαυτό έγινε η Επανάστασις της 21ης Απριλίου; Δια να εγκατασταθεί το κράτος του χωροφύλακος; Αυτό το Κράτος θα αντικαταστήσει το Κράτος της συναλλαγής και της φαυλότητας;»...
Ο ίδιος ο Ιερώνυμος παραιτήθηκε λίγες μέρες μετά τα αιματηρά γεγονότα του Πολυτεχνείου, μη θέλοντας με την παρουσία του να νομιμοποιήσει το αντιδημοκρατικό καθεστώς.
Ο Τιμόθεος Λαγουδάκης ήταν ένας απλός διάκονος στην ιστορική Μονή Αρκαδίου, που ανέβηκε στην Αθήνα να σπουδάσει θεολογία.
Το Νοέμβριο του 1972 η Χούντα οργάνωσε εκλογές στους φοιτητικούς συλλόγους για να «νομιμοποιήσει» τα δοτά τους προεδρεία.
Ο Τιμόθεος κατέβασε ψηφοδέλτιο που έλαβε πάνω από 50 ψήφους! Στα επίσημα, όμως, αποτελέσματα φάνηκε πως έλαβε μόνο 28!
Και τότε, 42 απ’ τους φοιτητές που τον ψήφισαν δημοσίευσαν επίσημα υπεύθυνη δήλωση με τις υπογραφές του που κατήγγειλαν τη νοθεία! Μεταξύ των υπογραφόντων ήταν ο Βασίλειος Βολουδάκης, αργότερα πρωτοπρεσβύτερος στον Άι-Νικόλα Πευκακίων, και ο παπα-Κώστα Στρατηγόπουλος, που υπηρετεί στην Κοίμηση στα Δικηγορικά της Γλυφάδας και έγινε ευρύτερα γνωστός με την εκπομπή «Ράδιο παράγκα» στο ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας.
Ο Τιμόθεος, μαζί με τον τότε καθηγητή Θεολογικής και σημερινό αρχιεπίσκοπο Αλβανίας Αναστάσιο Γιαννουλάτο, τον ιερέα Χρίστο Χριστοδούλου κι άλλους κληρικούς συμπαραστάθηκαν ηθικά και υλικά στους εξεγερμένους φοιτητές της Νομικής τον Φλεβάρη του 1973 και, λίγους μήνες αργότερα, του Πολυτεχνείου...
Δεν ήταν λίγοι οι «αντιστασιακοί» ιερείς που δίωξε το δικτατορικό καθεστώς.
Τον Ιούλιο του 1972 οι αρχές διέταξαν τη διακοπή έκδοσης του εντύπου που εξέδιδε ο παπα-Γιώργης Πυρουνάκης, γνωστός και ως «ο ιερέας των φτωχών της Ελευσίνας».
Τον συνέλαβαν, μάλιστα, το πρωί της Κυριακής 3 Σεπτέμβρη του 1972 και χρειάστηκαν μεγάλες προσπάθειες για να αφεθεί ελεύθερος.
Διώξεις γνώρισε και ο παπα-Γιώργης-Δημητριάδης, που όλοι στον Πειραιά και στην Αθήνα τον ήξεραν ως τον «ρακοσυλλέκτη της αγάπης». Γύρναγε μ’ ένα φορτηγάκι και μάζευε ό,τι άχρηστο υπήρχε, τα πουλούσε και μοίραζε τα χρήματα σ’ όσους είχαν ανάγκη!
Τον συνέλαβαν την Κυριακή των Μυροφόρων, στις 14 Μαΐου 1967, στην εκκλησία του τον Άι’ Γιώργη Κερατσινίου.
Για να τον αφήσουν ελεύθερο έπρεπε να επέμβει ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος αλλά και ο καθολικός επίσκοπος της Αθήνας Βενέδικτος...
22 σχόλια:
Ή τα γράφεις για πλάκα ή απλά θέλεις να προκαλέσεις, γιατί δεν μπορώ να πιστέψω αυτά που διαβάζω...
Πόσοι δηλαδή Μητροπολίτες πήγαν φυλακή; Ή μήπως ο Ιερώνυμος νοιάστηκε ποτέ για τους άλλους συλληφθέντες; Προσχήματα η Εκκλησία; Αφού όλοι διάβαζαν ή έκαναν "αγαθοεργίες". Άσε τους 10 παπάδες.
Ε,όχι και αντιστασιακός ο Ιερώνυμος!
Χωμένος σε ότι αντιδραστικότερο υπήρχε στην Ελλάδα, πρωθιερέας των Ανακτόρων απο το 1949 μόλις έγινε η χούντα έγλυφε τον χουντικό υπουργό Παιδείας Καλαμποκιά,με τον οποίο μέναμε στην ίδια πολυκατοικία, για να τον κάνει αρχιεπίσκοπο.
Από τα χαράματα ήταν στημένος στο θυρωρείο για να τον πετύχει την ώρα που έφευγε από το σπίτι του με αποτέλεσμα τελικά στις 14 Μαΐου 1967, οκταμελής «Αριστίνδην Σύνοδος» τον εξέλεξε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών.
Δείμε, κι αυτοί «οι 10 παπάδες» που λες, έχουν την αξία τους!
Μην τους παραβλέπουμε...
Μην ξεχνάς πως και οι συντρητπική πλειοψηφία του λαού είχε συμβιβαστεί με το καθεστώς.
Λίγοι ήταν οι αληθινά αντιστασιακοί...
Αθεόφοβε, ο Ιερώνυμος δεν ήταν αντιστασιακός, όμως ήταν ο μόνος, ίσως, αρχιερέας που έστω και ψυθιριστά άσκησε κάποια κριτική στη χούντα!
Τη λεπτομέρεια με το θυρωρείο, που λες, δεν την ήξερα.
Κι επειδή φαίνεσαι καλά πληροφορημένος, μήπως ξέρεις τους λόγους που παραιτήθηκε τον Δεκέμβρη του 1974;
Ναι, ναι άγιοι ήσαν..αντιστασιακοί επίσης..και μέσα στην φτώχεια και ανέχεια ζούνε χρόνια τώρα..
ούτε μια πισίνα κατόρθωσαν να φτιάξουν στα ταπεινά τους σπίτια..
άγιοι σου λέω..
προτείνω να στηθούν αγάλματα των καλυτέρων εξ αυτών στα κυριότερα σημεία των πόλεων που διακονεύουν..
ΥΓ Κάτι θυμάμαι ώρες ώρες περί διαχωρισμού κράτους - εκκλησίας..
αλλά μάλλον κανένα όνειρο θα είδα..
δεν εξηγείται αλλιώς.
Τον έφαγε ο Ιωαννίδης που ήθελε τον Σεραφείμ ο οποίος και όρκισε τον Γκιζίκη.
Για όλη αυτή την καμαρίλα των μητροπολιτών και αρχιεπισκόπων της χούντας μπορείς να διαβάσεις στις 3 συνέχειες από τον ιό της Ε
http://www.iospress.gr/ios1998/ios19980920a.htm
Τάκη είσαι τόσο τυφλωμένος απ’ τον φανατισμό σου, που εξακολουθείς να κρίνεις τις καταστάσεις με όρους πολύ περασμένων δεκαετιών.
Στο έχω ξαναπεί: ο χωρισμός εκκλησίας-κράτους δεν μπορεί να γίνει με λογικές «τιμωρίας».
Ο χωρισμός επιβάλλεται για τον εκσυγχρονισμό της κοινωνίας και του κράτους, αλλά και για το καλό της εκκλησίας.
Στη διαδικασία αυτή πρέπει να πρωταγωνιστήσουν άνθρωποι καλοπροάιρετοι και να υπάρξει μακρά μεταβατική περίοδος, τουλάχιστον 15 ετών...
Αθεόφοβε, με εκπλήσσει που παραπέμπεις στον «ιό», δηλαδή στην πλέον αντιεκκλησιαστική δημοσιογραφική ομάδα του ελληνικού τύπου!
Ευτυχώς, την ιστορία δεν την γράφουν οι «πορωμένοι» της κάθε πλευράς.
Επίσης, έχω να πω, ότι οι ρηχές και υπεραπλουστευμένες αναλύσεις των ιστορικών γεγονότων, δεν προσφέρουν επί της ουσίας.
Προσωπική άποψη είναι πως ο Ιερώνυμος υπήρξε απ’ τους καλύτερους αρχιεπισκόπους Αθηνών, και η έστω καθυστερημένη παραίτησή του καταγράφεται στα θετικά του.
Αλήθεια, πόσοι και ποιοι άλλοι ανώτεροι αξιωματούχοι της περιόδου εκείνης παραιτήθηκαν;
Ασκαρδαμούλη, τι ακαταλαβίστικα είναι αυτά;
Ναι... προτιμάμε τη ρημαγμένη σου ζωή!
Πλάκα έχουμε...
Τα τέστ αναγνωσιμότητος αποδεικνύουν, πως αυτή ανεβαίνει (η αναγνωσιμότητα ντε) με αμιγώς xxx τίτλους, περιγράφοντες καθαρά prive στιγμές! Ω, τι decadence...
Ταχυδρόμε, αν και Σαλονικιός, λακωνικά σχολιάζεις!
Ατασθάλιε, ευτυχώς οι περισσότεροι φαν αυτού του μπλογκιού δεν είναι σαν τα Σπόρια!
Απ’ τον μπλόγκερ βλέπω πως η επισκεψιμότητα των «σοβαρών» αναρτήσεων είναι διπλάσια από κείνη των πριβέ στιγμών...
Τι λες βρε πορωμένε που θα με αποκαλέσεις φανατισμένο??!!
Ο χωρισμός κράτους εκκλησίας γίνεται σε μια μέρα.
Αρκεί να το θελήσουν.
Απο εναν φωτισμένο εκπρόσωπο της πνευματικής ζωής του τόπου (για σένα μιλάω!) δεν περίμενα να ισχυρίζεται οτι χρειάζονται 15 ωρίμανσης για τον διαχωρισμό...
ΕΛΕΟΣ !!
Τελικά μήπως δεν είσαι "πεφωτισμένος" αλλά ενα απλό ρεμάλι που ξημεροβραδιάζεται στα Εξάρχεια και Μαβίλη?....
(τουλάχιστον να έβγαζες και καμιά γκόμενα...και δεν απαιτώ της προκοπής...)
Βρε κοπρίτη, νομοθετικά ο χωρισμός γίνεται όντως δε «μια μέρα».
Όμως, 17 αιώνες σφιχτού εναγκαλισμού κράτους-εκκλησίας έχουν δημιουργήσει πολλές εκρεμμότητες με τις οποίες δεν ξεμπερδεύεις απ’ τη μια μέρα στην άλλη.
Πάρε παράδειγμα τη μισθοδοσία των κληρικών.
Μπορείς σε μια μέρα, αυτούς που θεωρούνται και είναι δημόσιοι υπάλληλοι που κατέχουν οργανικές θέσεις νπδδ, με δικαίωμα μονιμότητας κλπ, να τους διαγράψεις απ’ τους καταλόγους μισθοδοσίας του κρατικού κορβανά;
Τελικά, είμαι πολύ «φωτισμένος», κι έχω κάνει και κλαμπ θαυμαστών μου, που συνιστά μονομελές και κερδοσκοπικό σωματείο!
Όσο για γκόμενες στα Εξάρχεια και στη Μαβίλη... αυτό άστο... είναι πονεμένη ιστορία!
Αντε , να δεχτώ οχι σε μια μέρα..
αλλά αυτό δεν σημαίνει οτι κάποτε δεν πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία...
οχι όμως και 15 χρόνια !
και μη μου πείς οτι η Εκκλησία δεν έχει χρήμα να πληρώσει τους παπάδες..
αντε να παίρνει και μια μειούμενη (χρονικά-ποσοτικά) επιχορήγηση απο το κράτος για όπως τόσες ΔΕΚΟ..
Λύσεις απαγκίστρωσης υπάρχουν.
Βούληση δεν υπάρχει.
Μήπως έπρεπε ο Παπακωνστντίνου μαζί με ΟΤΕ ΔΕΗ κλπ να πουλήσει και Εκκλησία?
Λέω μήπως.....
Σιγά ρε κλαψιάρη με τις πονεμένες ιστορίες..φαντάσου να άλλαζες και στέκι..
Αυτό δεν έχω δει ακόμη: ν’ αγοράζει η Ντόιτσε μπανκ το ελληνικό παπαδαριό και τα λείψανα των διάφορων Βησαρίωνων!
Απόψε λέω να πάω σε κάτι ταβερνάκια κοντά στο παναθηναϊκό στάδιο!
Κάποτε ο «Καραβίτης» ήταν στέκι πεφωτισμένων πολιτικοποιημένων «νέων»...
Μήπως θέλεις να διαβάζω τι γράφει ο πιστός του βιογράφος Μητροπολίτης Νικόδημος: "Ο Ιερώνυμος Κοτσώνης βρέθηκε στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο με μια μυστική παρώθηση του Αγίου Πνεύματος, που 'διασκέδασε βουλάς εθνών' και άνοιξε τις πύλες των αδύτων για τον πιστό θεράποντά του Ιερώνυμο".
Φαίνεται πως το άγιο Πνεύμα είχε χουντικές προτιμήσεις και έτσι οδήγησε την Αριστίνδην Σύνοδο στην εκλογή του και βέβαια το ίδιο του έστειλε και τον μελετηρό Χριστόδουλο για γραμματέα του που ταυτόχρονα σπούδαζε και δεν έπαιρνε χαμπάρι τι γινόταν γύρω του!
Ήταν δε τόσο αντιστασιακός που έφτασε στο σημείο να απονείμει στον Παπαδόπουλο τον "Χρυσούν Σταυρόν του Ιδρυτού της Εκκλησίας της Ελλάδος Αποστόλου Παύλου". Μέχρι τότε κανείς άλλος Έλληνας πρωθυπουργός δεν είχε θεωρηθεί άξιος αυτής της τιμής!
Οι περιπτώσεις ιερομένων που αντιστάθηκαν στη χούντα είναι ελαχιστότατες.
Η εκκλησία μας μια χαρά έμεινε στα του οίκου της κοιμίζοντας το λαό (όπως κάνει πάντα) και στην χούντα αλλά και στην κατωχή αλλά και στην Τουρκοκρατία .
Για να δείς πόσο δυσαρεστημένος ήταν ο Τούρκος κατακτιτής από την δράση της εκκλησίας ρίξε μια ματιά στην προέλευση της περιουσίας των μονών ανα την επικράτεια .
Ενας Παπαφλέσας όμως παίζει καλύτερα στον εθνικό μας βαυκαλισμό απο ότι ο αφορισμός των επαναστατών του 21 απο τον Πατριάρχη Κωνσταντινούπολης.
Ρίξε και μια ματια στο μετοχολόγιο της Εθνικής Τράπεζας για να δεις τα σύνχρονα ηθικά ενδιαφέροντα της εκκλησίας.
Εύχομαι ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ
Aθεόφοβε, τα πάντα πρέπει να διαβάζουμε!
Κι όχι μόνο κάποια αποσπάσματα που, ενδεχομένως, ικανοποιούν τις όποιες ψυχώσεις ή εμμονές μας!
Κι αν διάβασες, όπως φαίνεται, τα βιβλία του Νικόδημου, γιατί επέλεξες αυτό το απόσπασμα κι όχι εκείνα που αναφέρονται στην κρυφή φιλανθρωπική δράση του Ιερώνυμου;
Χαμπίλης, το πρώτο πράγμα που λέω στην ανάρτηση είναι πως οι άνθρωποι της εκκλησίας στήριξαν το χουντικό καθεστώς.
Επ’ αυτού δεν χωράει αμφιβολία.
Αυτό αποδεικνύει πόσο άσχετοι με το κήρυγμα του Ευαγγελίου είναι οι ιεράρχες, οι κληρικοί, οι θεολόγοι και οι δήθεν πιστοί στη χώρα μας.
Για την εποχή της τουρκοκρατίας, που αναφέρεις, είναι πασίγνωστο πως έγινε συναλλαγή: ο Σουλτάνος έδωσε προνόμια στην Εκκλησία και στον ανώτερο κλήρο με δύο ανταλλάγματα:
α) να καλλιεργούν στους χριστιανούς πνεύμα υποταγής στους κατακτητές
β) να ποτίσουν τους ραγιάδες με αντιπαπικό-αντιδυτικό μίσος, ώστε να αποτραπεί το ενδεχόμενο επέμβασης των Ευρωπαϊκών χριστιανικών κρατών στα εσωτερικά της οθωμανικής αυτοκρατορίας με πρόσχημα την προστασία των ομοπίστων τους.
Οι μετοχές που κατέχει η Εκκλησία στην Εθνική Τράπεζα προέρχονται κυρίως από δωρεά.
Βέβαια, στη συνέχεια αγόρασε επιπλέον μετοχές και συμμετείχε και στις κατά καιρούς αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας.
Καλό Πάσχα και σε σένα Κρις!
Θα μπορούσα να γράψω ολόκληρο κατεβατό για την εκκλησία Ασκαρ αλλά σε πολλά θα συμφωνήσω απλά με τον Τάκη αλλά όχι και σε όλα. Ο διαχωρισμός όντως θα μπορούσε να γίνει πολύ γρηγορότερα απ' ότι σε 15 χρόνια (και πάλι χρόνια όμως όχι μέρες ούτε καν μήνες)...αλλά δε γίνεται ούτε ο βασικός διαχωρισμός (που μπορεί να γίνει σε μια μέρα) γιατί ξέρουν πολύ καλά ότι μέσω της εκκλησίας μπορούν να προσελκύσουν πολλούς ψηφοφόρους (ποιος ξέχασε την δεξιά του κυρίου επί Χριστόδουλου;)...θα ήταν πράξη αυτοκτονίας. Τώρα απλά τα πράγματα γίνονται καλύτερα για την πολιτική να προβεί σε έναν διαχωρισμό με τα σκάνδαλα της εκκλησίας που κλωνίζουν την πίστη των...θυμάτων!
Όσο για την Χούντα συγνώμη δεν την έζησα οπότε δε ξέρω τι ακριβώς έκανε τότε η εκκλησία και η κάθε εκκλησία αλλά αμφιβάλω να έκανε τίποτα καλύτερο από τα "τόσα πολλά καλα (citation needed)" που έκανε επί Τουρκοκρατίας!
Μέμφης, ο Τάκης είναι απλά ένας λαϊκιστής-δημαγωγός.
Ένας Δον Κιχώτης που πολεμάει με φανταστικούς εχθρούς.
Που νομίζει πως αν χωριστεί η Εκκλησία απ’ το Κράτος θα ανατείλει ο ήλιος απ’ τη Δύση!
Είναι οι γνωστές ιδεοληψίες των χαζο-αριστερούληδων της γενιάς του...
Αυτές οι απόψεις μου θυμίζουν τους νεο-φιλελεύθερους, που νομίζουν πως άμα πουλήσουμε δυο-τρεις δημίσιες επιχειρήσεις ... δεν θα ξέρουμε πού να βάλουμε τον πακτωλό των ξένων επενδύσεων και τις νέες θέσεις εργασίας!
Επίσης, η εμμονή της χαζο-αριστεράς με τον χωρισμό εκκλησίας-κράτους μου θυμίζει και το αντίστοιχο κόλλημα της ακροδεξιάς με το παν/κό άσυλο. Οι πανύβλακες νομίζουν πως άμα καταργηθεί το άσυλο θα κυριαρχήσει στην κοινωνία μας η τάξη και η ασφάλεια.
Τελικά τα δυο ψυχασθενή πολιτικά άκρα έχουν πολλά κοινά σημεία...
Δημοσίευση σχολίου