Σάββατο, Νοεμβρίου 4

Βιασμός, φασισμός και κοινωνία...

Στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου ανέβηκε στους κινηματογράφους μια ταινία («Ελεύθερη βούληση») που οι περισσότερες κριτικές την αντιμετώπισαν μάλλον αρνητικά. Πρόκειται για μια ταινία πραγματικά μαύρη, μελαγχολική, καταραμένη, δαιμονική… Εξωτερικά μοιάζει με το πορτρέτο ενός βιαστή, στο βάθος, όμως, στον αληθινό του πυρήνα, ανταμώνουμε τις γενεσιουργές δυνάμεις του φασισμού!
Ο Τεό, ο αρσενικός πόλος της ιστορίας, μοιάζει με κλινική περίπτωση ενός βαριά ψυχασθενούς βιαστή. Η τακτική του είναι συγκεκριμένη: αρχικά τσαλακώνει με μια πέτρα το πρόσωπο του θύματος για να μην βλέπει τα χαρακτηριστικά της. Προφανώς κάτι τέτοιο θα αναστάτωνε την «ευαισθησία» του, πράγμα που θα τον εμπόδιζε να εκδηλώσει τις κτηνώδεις ορμές του! Υπάρχει κι ένας δεύτερος λόγος: αφαιρεί βίαια τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης γυναίκας επειδή γι’ αυτόν όλες είναι σκρόφες και πουτάνες…
Στη συνέχεια, αντί να διεισδύσει, αρχίζει να αυνανίζεται μπροστά στο λιπόθυμο γυναικείο σώμα. Είναι προφανές πως τον ερεθίζει όχι το γυμνό και λαχταριστό αλλά το τσαλακωμένο, κακοποιημένο και δύσμορφο θηλυκό.
Τι σημαίνουν όλ’ αυτά; Μα είναι αυτονόητο. Ο βιαστής έχει ο ίδιος βιαστεί κοινωνικά, πνευματικά, ηθικά, διανοητικά! Και μάλιστα κατ’ εξακολούθηση, σε σημείο που έχει εθιστεί. Γι’ αυτό βιάζει τον εαυτό του προκειμένου να ερεθιστεί (αυνανισμός). Γι’ αυτό βιάζει τη σχέση του με το γυναικείο φύλο, δηλαδή δεν αισθάνεται ίχνος ηδονής με την ομορφιά παρά μόνο με την ασχήμια. Ο Τεό μισεί τη Γυναίκα επειδή μισεί τον εαυτό του. Και όσο βιάζει τόσο αυτοβιάζεται και όσο αυτοβιάζεται τόσο περισσότερο σιχαίνεται τον εαυτό του και όσο σιχαίνεται τον εαυτό του τόσο περισσότερο βιάζει και αυτοβιάζεται. Αυτός ο φαύλος κύκλος, λέει ο σκηνοθέτης (Ματίας Γκλάσνερ), είναι η γενεσιουργός εσωτερική αιτία του καθημερινού φασισμού.
Δίπλα στο Τεό, η Νέτι, ο θηλυκός πόλος της μικρής ιστορίας βιασμού. Οι λόγοι βιασμού του Τεό είναι εσωτερικοί, κυτταρικοί, όμως της Νέτι είναι εξωτερικοί, δηλαδή αντικειμενικοί. Η Νέτι έχει βιαστεί απ’ τον πατέρα της γι’ αυτό και μισεί τον Άντρα! Γι’ αυτό και βιάζει το συναισθηματικό της κόσμο και γι’ αυτό σιχαίνεται το δικό της το φύλο. Η Νέτι είναι η άλλη όψη του Τεό. Ο βιαστής με το βιασμένο θηλυκό ζευγαρώνουν. Αλλά, αντί οι δύο πόλοι με τα ετερόκλητα μαγνητικά τους πεδία να δημιουργούν ισορροπία, προκαλούν ολοσχερή ανατροπή.
Ο συνδετικός ιστός της κοινωνίας είναι διαταραγμένος, διακορευμένος, θρυμματισμένος, κατεστραμμένος.
Το περιβάλλον της ταινίας μουντό, σκοτεινό, υγρό. Τα χρώματα λειώνουν, το έγχρωμο μοιάζει να χορεύει με το ασπρόμαυρο. Ο φασισμός είναι γενετικός και η κατάρα μεταδοτική. Οι σχέσεις εντελώς τυπικές, μηχανικές. Οι πόλεις σφύζουν από κόσμο. Οι ήχοι πνίγονται σε παχύ χαλί. Οι καθημερινές απολαύσεις αρχίζουν από ένα γυμναστήριο και καταλήγουν σε μια σεξουαλική διαστροφή. Γι’ αυτό όλες σχεδόν οι πράξεις φλερτάρουν με τη βία. Γι’ αυτό η οικογένεια είναι στέγη σεξουαλικής βίας. Η ανθρώπινη επικοινωνία σχεδόν μηδενική. Γι’ αυτό η απέραντη σιωπή…
Οι μοναδικές κραυγές απόλαυσης είναι αυτές που παράγονται από τις πολεμικές τέχνες στο γυμναστήριο, από το λαχάνιασμα του βιασμού και του αυνανισμού και από τα αναφιλητά του κοριτσιού…
Και η ταινία κλείνει με μια κλασική αντίθεση: ανάμεσα στην οργανωμένη και «καθαρή» κοινωνία και στη βρώμικη, ασύμμετρη, εσωτερική και άναρχη βία… Η ταινία μάς δείχνει με τον πιο ωμό και ρεαλιστικό τρόπο την κατεύθυνση προς την οποία κινείται η κοινωνία μας με ιλλιγγιώδη ταχύτητα...

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Ασκαρδαμυκτί!Μου θύμισες μια ταινία που είχα δει πολύ παλιά (1987;)με τίτλο "Το φιλί της γυναίκας αράχνης".Και εκεί υπήρχε βιασμός της ανθρώπινης υπόστασης και αξιοπρέπειας,με την διαφορά ότι πρωταγωνιστές ήταν δύο gay.Τώρα βέβαια τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα.Οι ταινίες της κάθε εποχής αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα ή και το αντίθετο!!!

Ανώνυμος είπε...

και η ταινία και το κειμενάκι σου μου φάνηκαν σκληρές αλλά πολύ αληθινές

Ανώνυμος είπε...

μάλλον ψυχοπλακωθήκαμε λίγο, δεν βάζουμε κάτι πιο χαρούμενο

Ανώνυμος είπε...

Έχουν χυθεί τόνοι μελάνια για την ύπαρξη ή όχι της ελεύθερης βούλησης.
Πιστεύω πως την ανθρώπινη συμπεριφορά δεν την καθορίζουν μόνο εξωτερικοί παράγοντες όπως θέλουν να μας δείξουν ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης του έργου, αλλά είναι και μια σειρά επιλογών μας μετά από αρκετή σκέψη.
Ενδιαφέρον το θέμα σου αλλά δε θα συμφωνήσω με τον επίλογο σου.
Ναι σίγουρα η κοινωνία μας δεν πάει καλά , όμως ακραίο το παράδειγμα σου .

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ασκαρδαμυκτί είπε...

Βαγγέλη, δίκιο έχεις... θ' αλλάξουμε μοτίβο!
ΆνναΜαρία, καλά έκανες και επεσήμανες την υπερβολή μου! Κάποιες ακραίες καταστάσεις δεν πρέπει τόσο εύκολα να μας οδηγούν σε γενικά συμπεράσματα...
Παιδιά, το μενού έχει:
- αυτοψυχανάλυση
- Καβάφη
- η θέμις έχει κέφια
- λόγια της φυλακής
- μαθητικές καταλήψεις
- ποιήματα
- ανθρώπινες σχέσεις
Διαλέξετε εσείς το επόμενο θέμα, αλλιώς θα το κάνω ... εγώ!

Εραστες της Γαστρονομιας... είπε...

"Μαθητικές καταλήψεις" σε συνδυασμό με "η θέμις έχει κέφια", σε πιο χαρούμενους τόνους όμως

Ανώνυμος είπε...

αυτοψυχανάλυση και ανθρώπινες σχέσεις...απο καταλήψεις και βιασμούς χορτάσαμε πιστεύω!

Αφιερωμένο εξαιρετικά το ποιηματάκι του Παμπλο Ασκαρδαμυκτάκο μου...

Ανώνυμος είπε...

Εγώ ψηφίζω ανεπιφύλαχτα Καβάφη! Είμαι φιλόλογος και θα συμμετάσχω στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για καθηγητές. Ο Καβάφης είναι σούπερ ςος... Σώσε μας ασκαρδαμυκτί!

Ανώνυμος είπε...

εγώ τα θέλω όλα! μα πιο πολύ λόγια της φυλακής!
πως λέμε dirty dance, κάπως έτσι λέμε και dirty stories...
...Έλληνα, πού χάθηκες εσύ; μήπως λόγω κρύου πήγες για τρίο στα μουλοχτά και δεν το είπες σε κανέναν;...μπαγασάκο!
Ασκαρδαμυκτί, όπως βλέπω απ'όλα έχει ο μπαξές σου, εσύ τί διαλέγεις;
φιλιά

Ανώνυμος είπε...

Εγώ θα ψηφίσω αυτοψυχανάληση γιατί δεν έχω λεφτά για ψυχολόγους!

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Ξεκινώ με την απορία της "ό,τι αγαπώ". Έλα ντε; Παρατήρησα μάλιστα ότι οι δύο πρώτοι ανώνυμοι "ήρθαν" την ίδια ακριβώς ώρα! Αλλά δεν φαίνεται να είναι το ίδιο πρόσωπο. Όχι μόνο γιατί υπάρχει διαφορά ύφους αλλά και δεν υπήρχε λόγος να στείλει δύο μηνύματα αντί για ένα! Δεν παίρνει ούτως ή άλλως πριμ παραγωγικότητας...
Μαράκι........

Λοιπόν, το δημοψήφισμα έληξε! Ακολουθού: αμέσως τώρα αυτοψυχανάλυση και στη συνέχεια: λίγες σκέψεις για τις μαθητικές καταλήψεις (που τις θέλει η κινεζούλα μας η Τσού Λά), η θέμις έχει κέφια, Καβάφης, λόγια φυλακής και ανθρώπινες σχέσεις!

αλκιμήδη είπε...

Καλησπέρα
ακραίο το παράδειγμά σου και ειλεικρινά πιστεύω δεν αντικατροπτίζει τη κοινωνία μας, μέρος της μόνο. Διαφορετικά να πάω να φουντάρω...

χε, χε αυτοψυχανάλυση θα ζητούσα κι εγώ

Ανώνυμος είπε...

Καβαφικό ψιλοάσχετο:

[ Με αρέσει και με συγκινεί η εμορφιά του λαού ] - Κ.Π. Καβάφης (Σημειώματα ποιητικής και ηθικής)

Mε αρέσει και με συγκινεί η εμορφιά του λαού, των πτωχών νέων. Δούλοι, εργάται, μικροϋπάλληλοι του εμπορίου, υπάλληλοι των μαγαζιών. Eίναι η αμοιβή, θαρρείς, για τες υστερήσεις των. H πολλή δουλειά και η πολλή κίνησις τους κάμνουν λεπτά και συμμμετρικά τα σώματα. Eίναι σχεδόν πάντα λιγνοί. Tα πρόσωπά τους ή άσπρα όταν η εργασία τους είναι μες σε μαγαζιά, ή ηλιοκαμένα όταν είναι έξω, έχουν ένα συμπαθητικό, ποιητικό, χρώμα. Eίναι μια αντίθεσις στους πλουσίους νέους που είναι ή αρρωστιάρηδες και φυσιολογικώς βρώμικοι, ή με πάχητα και με λίγδες απ’ τα πολλά φαγιά, και τα πιοτά, και τα παπλώματα· θαρρείς που στα πρησμένα ή στα ζουρωμένα μούτρα τους φανερώνεται η ασχημία της κλεψιάς και της ληστείας των κληρονομιών και των τόκων των.


29.6.’08



(Γ.Π. Σαββίδης, «Ανέκδοτα σημειώματα ποιητικής και ηθικής», Μικρά Καβαφικά, Β´, Ερμής, 1987)


Υ.Γ. Τώρα που το ξαναδιαβάζω δε μου φαίνεται και πολύ άσχετο!!

Ανώνυμος είπε...

Φτου! δεν πρόλαβα να ψοφ... ψηφίσω!

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Την άλλη τετραετία τώρα... παιδίσκη μου!

Ανώνυμος είπε...

Θα μπορέσω να νοθεύσω όπως μπόρεσα στις εκλογές?