Τετάρτη, Νοεμβρίου 15

Τα πάθη του Καβάφη - Αλκοολισμός (Β)

Στο αρχείο του Καβάφη βρέθηκε μια σειρά ιδιόχειρων σημειωμάτων του με αρκετές εξομολογήσεις για τη ζωή του. Μεταφέρουμε αυτούσιες ορισμένες από αυτές:
"6 Μαρτίου 1897
... Θα ξαναρχίσω; Και όμως βλέπω καθαρά το κακόν και την αναστάτωση που προξενούν στον οργανισμό μου οι πράξεις μου. Πρέπει αλύγιστα να επιβάλω στον εαυτό μου ένα τέρμα έως την 1η Απριλίου, διαφορετικά δεν θα μπορέσω να ταξιδέψω..."
"16 Μαρτίου 1897
Αμάρτησα εκ νέου. Καμμία ελπίδα δεν υπάρχει παρεκτός αν σταματήσω. Θεέ μου, βοήθα με...
(Αργότερα) Αγωνία, αγωνία. Τι βασανιστήρια υπέφερα. Έπεσα να κοιμηθώ στις τρεις το πρωί. Ενέδωσα και πάλι. Φρίκη, φρίκη! Να σωθώ, να σωθώ, να σωθώ! Φτάνουν τα βασανιστήρια όπου κυλιέμαι τώρα και που φθείρουν τον οργανισμό μου, λευκαίνουν τα μαλλιά μου και μου δίνουν όψη φρικώδη. Τι να κάμω; Αλλά ν' αποφασίσω, ν' αποφασίσω, ν' αποφασίσω. Αποφασίζω, αποφασίζω."
"19 Νοεμβρίου 1905, δύο τη νύχτα
Υφίσταμαι μαρτύριο. Σηκώθηκα και γράφω τώρα. Τι να κάμω και τι θα γίνει; Τι να κάμω; Βοήθεια! Είμαι χαμένος..."
"28 Σεπτεμβρίου, δωδεκάμιση τη νύχτα
Και πάλιν ενέδωσα... Αλλά τώρα, τώρα, τώρα, ναι! Να βαστάξω."
"1η Σεπτεμβρίου, εντεκάμιση τη νύχτα
ΠΑΙΡΝΩ ΜΕΓΑΛΗΝ ΑΠΟΦΑΣΙΝ ΤΩΡΑ ΟΜΝΥΩ! Είμαι βέβαιος περί επιτυχίας. Ει και τώρα ενέδωσα... Να δούμε".
Στις εξομολογήσεις που προηγήθηκαν ο ποιητής δεν διευκρινίζει ποιο ακριβώς είναι το πάθος που τόσο έντονα τον βασανίζει. Το πρώτο που έρχεται στο μυαλό μας, η ομοφυλοφιλία, δεν πολυταιριάζει στις συγκεκριμένες περιστάσεις. Κάποιοι υπέθεσαν την αυτοϊκανοποίηση. Η επικρατέστερη όμως άποψη δέχεται πως η κατάχρηση που τον ταλάνιζε κάθε νύχτα ήταν το αλκοόλ...

6 σχόλια:

ο δείμος του πολίτη είπε...

επιστρέφοντας η άποψη που θέλει τον αυνανισμό ως το πάθος που τον ενοχλούσε είναι μάλλον εξυπνάδα. Αυτός ο μύθος έχει πια απορριφθεί. Ωστόσο, διαφωνώ μαζί σου. Έχω την εκτίμηση -χωρίς να αποδεικνύεται- ότι πρόκειται για τη σκέψη του. Σκέφτηκε κάποιον έρωτά του, κάποιον πόθο του ή προσωπικά πιστεύω ότι έκανε έρωτα με κάποιον που ξέρει ότι δεν πρέπει.

Ανώνυμος είπε...

Μα αυτός θα ήταν λόγος να μη μπορέσει να ταξιδέψει Δήμο ??

Όπως βλέπουμε απασχόλησε και θα συνεχίσει να απασχολεί για χρόνια .
To αξίζει....
Γνωριζουμε πως πολλοί αμφισβητούν ακόμα και την ομοφυλοφιλία του και εστιάζουν στον αυνανισμό και τον αλκοολισμό.
Όπως έχει γραφτεί από πολλούς ήταν πάρα πολύ ντροπαλός για να κάνει πράξη τις ορέξεις του.
Ίσως και το υπέροχο ποίημα του επέστρεφε να το έγραψε γι αυτόν τον λόγο.
Θα συμφωνήσω λοιπόν μαζί σου φίλε Ασκαρδαμυκτί.
Οι ανεκπλήρωτοι έρωτες του, η ντροπαλοσύνη του, η ομοφυλοφιλία του έπρεπε να βρουν διέξοδο, που αλλού λοιπόν ?????
Εκτός απο το γράψιμο και το αλκοόλ??

Ανώνυμος είπε...

αχχ κι εγώ ενέδωσα...! (ντροπήη)

Attalanti είπε...

Ο καθένας έχει τους δικούς του δαίμονες. Ένα τόσο μοναδικό μυαλό σαν του Καβάφη νομίζω ότι θα στοιχειωνόταν περισσότερο από ιδέες και λιγότερο από ουσίες ή ανθρώπους. Ίσως μιλά για συναισθήματα που δεν μπορεί να διαχειρισθεί, αν και αυτό με το ταξίδι με βάζει σε σκέψεις...

Ωραία η επιλογή σου, Ασκαρ!

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Φίλε Δήμο, στα πολλά καλά του Καβάφη είναι και το ότι ... διαβάζεται με πολλούς τρόπους!
ΆνναΜαρία, η συμπάθειά μου στο πρόσωπό σου δεν κρύβεται (για ποιο λόγο άλλωστε). Ως εκ τούτου το επόμενο ποίημα του Καβάφη με το οποίο θα ασχοληθούμε θα είναι το "επέστρεφε".
Παιδίσκη; συγανοπαπαδίτσα μου φαίνεσαι!
Αταλάντη, την καλησπέρα μου...

Ανώνυμος είπε...

Απλά εκτός απο Παιδίσκη... τυγχάνω και ερωμένη...