Ήταν η "βασίλισσα της Μεσογείου", το "διαμάντι της Ανατολής", το σπουδαιότερο λιμάνι του κλασσικού κόσμου.
Όλα τα οικοδομήματα της θρυλικής Αλεξάνδρειας είναι κρυμμένα κάτω από εκατομμύρια τόνους τσιμέντου και ασφάλτου: το Καισάρειο, που αυτοκτόνησε η Κλεοπάτρα, ο Φάρος, ένα απ' τα επτά θαύματα του κόσμου, η μεγάλη Βιβλιοθήκη με τους 700.000 κυλίνδρους, το Σεράπειον και, ίσως, ο τάφος του Μεγαλέξανδρου...
Τώρα, στις λαϊκές συνοικίες βλέπεις κάρα να τα σέρνουν γαϊδουράκια και τεϊοπωλεία γεμάτα γέρους να ρουφάνε αργιλέδες...
Εδώ ήταν το πνευματικό κέντρο του κλασικού κόσμου. Ινδοί σαντού περιπλανιόνταν στους δρόμους συζητώντας με Έλληνες φιλοσόφους, παρέα με Εβραίους ερμηνευτές και Ρωμαίους αρχιτέκτονες.
Εδώ ο Ευκλείδης έγραψε τη γεωμετρία του, ο Ερατοσθένης μέτρησε την περίμετρο του κόσμου, ο Πτολεμαίος έφτιαξε τους περίφημους χάρτες του και οι εβδομήκοντα μετέφρασαν την Παλαιά Διαθήκη απ' τα εβραϊκά στα ελληνικά.
Θεοί, άνθρωποι, θρησκείες, φιλοσοφίες, όλα ανακατεύονταν με την ίδια ευκολία που σήμερα ανακατεύουμε τα κοκτέιλ μας.
Ο αλεξανδρινός Θεός Σέραπις, για παράδειγμα, συνδύαζε στοιχεία της λατρείας του Δία και του Όσιρι.
Ο χριστιανός Κλήμης θεωρούσε την ελληνική φιλοσοφία ισότιμη της Παλαιά Διαθήκης.
Ο ειδωλολάτρης φιλόσοφος Συνέσιος, εξελέγη επίσκοπος των χριστιανών χωρίς καν να έχει βαπτιστεί! Είχε θέσει και όρους: "στην εκκλησία θα ομιλώ με μύθους, κατ' ιδίαν, όμως, θα είμαι ελεύθερος να σκέφτομαι ως φιλόσοφος"...
Η αλληλεπίδραση χριστιανισμού-ελληνισμού απομάκρυνε τον πρώτο απ' τις εβραϊκές ρίζες του, που τον καθήλωνε σε μια σειρά απλοϊκών ηθικών διδαγμάτων.
Το κοσμοπολίτικο αυτό κλίμα της Αλεξάνδρειας ανατρέπεται το δεύτερο μισό του 4ου αιώνα. Ορδές χριστιανών μοναχών εξορμούσαν τακτικά απ' τα μοναστήρια τους στην έρημο, για να επιτεθούν στους "ειδωλολάτρες" και στους ναούς τους!
Το 392, επί πατριάρχου Θεόφιλου, έκαψαν το Σεράπειο, τη Βιβλιοθήκη, και πολλά σπίτια αρχόντων. Το 416 πετσόκοψαν την νεοπλατωνική φιλόσοφο Υπατία. Ηθικός αυτουργός και υποκινητής των τραμπούκων θεωρήθηκε ο πατριάρχης Κύριλλος, διάδοχος και ανηψιός του Θεόφιλου...
Όλα τα οικοδομήματα της θρυλικής Αλεξάνδρειας είναι κρυμμένα κάτω από εκατομμύρια τόνους τσιμέντου και ασφάλτου: το Καισάρειο, που αυτοκτόνησε η Κλεοπάτρα, ο Φάρος, ένα απ' τα επτά θαύματα του κόσμου, η μεγάλη Βιβλιοθήκη με τους 700.000 κυλίνδρους, το Σεράπειον και, ίσως, ο τάφος του Μεγαλέξανδρου...
Τώρα, στις λαϊκές συνοικίες βλέπεις κάρα να τα σέρνουν γαϊδουράκια και τεϊοπωλεία γεμάτα γέρους να ρουφάνε αργιλέδες...
Εδώ ήταν το πνευματικό κέντρο του κλασικού κόσμου. Ινδοί σαντού περιπλανιόνταν στους δρόμους συζητώντας με Έλληνες φιλοσόφους, παρέα με Εβραίους ερμηνευτές και Ρωμαίους αρχιτέκτονες.
Εδώ ο Ευκλείδης έγραψε τη γεωμετρία του, ο Ερατοσθένης μέτρησε την περίμετρο του κόσμου, ο Πτολεμαίος έφτιαξε τους περίφημους χάρτες του και οι εβδομήκοντα μετέφρασαν την Παλαιά Διαθήκη απ' τα εβραϊκά στα ελληνικά.
Θεοί, άνθρωποι, θρησκείες, φιλοσοφίες, όλα ανακατεύονταν με την ίδια ευκολία που σήμερα ανακατεύουμε τα κοκτέιλ μας.
Ο αλεξανδρινός Θεός Σέραπις, για παράδειγμα, συνδύαζε στοιχεία της λατρείας του Δία και του Όσιρι.
Ο χριστιανός Κλήμης θεωρούσε την ελληνική φιλοσοφία ισότιμη της Παλαιά Διαθήκης.
Ο ειδωλολάτρης φιλόσοφος Συνέσιος, εξελέγη επίσκοπος των χριστιανών χωρίς καν να έχει βαπτιστεί! Είχε θέσει και όρους: "στην εκκλησία θα ομιλώ με μύθους, κατ' ιδίαν, όμως, θα είμαι ελεύθερος να σκέφτομαι ως φιλόσοφος"...
Η αλληλεπίδραση χριστιανισμού-ελληνισμού απομάκρυνε τον πρώτο απ' τις εβραϊκές ρίζες του, που τον καθήλωνε σε μια σειρά απλοϊκών ηθικών διδαγμάτων.
Το κοσμοπολίτικο αυτό κλίμα της Αλεξάνδρειας ανατρέπεται το δεύτερο μισό του 4ου αιώνα. Ορδές χριστιανών μοναχών εξορμούσαν τακτικά απ' τα μοναστήρια τους στην έρημο, για να επιτεθούν στους "ειδωλολάτρες" και στους ναούς τους!
Το 392, επί πατριάρχου Θεόφιλου, έκαψαν το Σεράπειο, τη Βιβλιοθήκη, και πολλά σπίτια αρχόντων. Το 416 πετσόκοψαν την νεοπλατωνική φιλόσοφο Υπατία. Ηθικός αυτουργός και υποκινητής των τραμπούκων θεωρήθηκε ο πατριάρχης Κύριλλος, διάδοχος και ανηψιός του Θεόφιλου...
17 σχόλια:
Η φώτο, με την είσοδο της Αλεξάνδρειας και την ελληνική επιγραφή, αφιερώνεται στον Κανίβαλλο και την αλεξανδρεινή μανούλα του.
Η αραβική επιγραφή, δίπλα, σημαίνει "ισκανταρία", ή κάπως έτσι...
Τη Δευτέρα ο Ασκαρούλης επιστρέφει στη βάση του! Αθήνα και πάλι Αθήνα...
Όταν, με το καλό, ξανα βρεθούμε στην Αίγυπτο, θα επισκεφτούμε το μοναστήρι του Αγίου Αντωνίου, στην Άνω Αίγυπτο, κοντά στην Ασιούτ, το προπύργιο των ισλαμιστών ανταρτών της Γκαμάα-Αλ-Ισλαμίγια.
Η Άνω Αίγυπτος ήταν πάντα η χώρα των παρανόμων και των ληστών. Οι ταξιδιώτες προσωρούν με δική τους ευθύνη...
Καλά να περάσεις το δεκαπενταύγουστο.
Ο Κυριλλος, που μετα τον καναμε αγιο! Και ποσους ακομα αγιους που εχουν απο σκοπιμοτητες αγιοποιηθει...
Καμια σχεση η θρησκεια με την εκκλησια, καμια σχεση η πιστη με τη θρησκεια...
Ειναι ακομα ομορφη η Αλεξανδρεια η σε πιανει η ψυχη σου;
Να ΄σαι καλά φίλε Θεματολόγε!
Χριστινάκι, η Αλεξάνδρεια είναι πλέον ένας "πιο βρόμικος Πειραιάς"...
Επειδή έχω διαβάσει σε ιστορικό περιοδικό ένα άρθρο σχετικά, έμαθα πως ο Κύριλλος δεν έφταιγε...
Μούφα η είδηση Άσκαρ .....
Ψάξτο περισσότερο το θεματάκι !!!!
Έρωτα, αν πρόσεξες, δεν υιοθέτησα πλήρως την κατηγορία πως ευθύνεται ο Κύριλλος. Γι' αυτό και έγραψα πως "θεωρήθηκε" ηθικός αυτουργός και υποκινητής...
Από την εκκλησιαστική ιστορία ξέρουμε πως ο Κύριλλος ήταν πολύ μαχητικός και σκληρός σε "θέματα πίστεως".
Συνεπώς, δεν θέλει και πολύ φαντασία να υποψιαστούμε πως "άναψε το πράσινο φως" στους φανατικούς ρασοφόρους για να διαπράξουν τα αίσχη!
Να το πω κι αλλιώς: αν ο Κύριλλος και, γενικά, η εκκλησία δεν επικροτούσε αυτά τα εγκλήματα θα έπρεπε να αναζητήσει τους ενόχους και να τους τιμωρήσει παραδειγματικά (π.χ. με αποσχηματισμούς, καθαιρέσεις κλπ).
Κάτι τέτοιο, όμως, σίγουρα δεν συνέβη.
Άρα, όπερ έδει δείξαι, που έλεγαν και οι παλιοί μαθηματικοί-φιλόσοφοι!
Τώρα που επέστρεψα στην Αθήνα, μόλις ρυθμίσω κάτι επέιγουσες υποθεσούλες, θα έρθω στα μπλογκιά σας να πιούμε καφεδάκι...
Καλώς ήλθες πίσω Ασκάρ μου! Μετά την Αίγυπτο, φαντάζομαι, η Αθήνα σου φάνηκε υπερανεπτυγμένη!
Μεροπίτσα, το καλύτερο μέρος του Καϊρου είναι περίπου σαν την πλατεία Βάθης...
Εγώ στην πλατεία Βάθης περνώ τη μισή μου μέρα, άρα είμαι συνηθισμένος...
Οοοουυυυ !!!
Με τρομάζεις ώρες ώρες με τις γνώσεις σου !!!
Έκανα όμως, και ένα λάθος:
Το 392 καταστράφηκε πράγματι απ' τους χριστιανούς ο περίφημος ναός της Αλεξάνδρειας, το Σεράπειον.
Τότε, πατριπαρχης Αλεξανδρείας ήταν ο Θεόφιλος.
Η Υπατία κατακρεουργήθηκε το 416, επί Κυρίλλου και ανηψιού του Θεόφιλου! Βλέπεις, πάντα και παντού υπήρχε οικογενειοκρατεία.
Σε κάποιο χρονικό της εποχής (δεν θυμάμαι τώρα ποιο) αναφερόταν πως μετά τον θάνατο της Υπατίας, χριστιανοί ζητωκραύγαζαν υπέρ του Κύριλλου, αποκαλώντας τον "νέον Θεόφιλο" (είναι ο θείος του που κατέστρεψε το Σεράπειον και όχι μόνο).
Ο χριστιανός εκκλησιαστικός ιστορικός Σωκράτης, αναγνωρίζει πως για το θάνατο της Υπατίας θεωρήθηκε υπεύθυνος ο Κύριλλος, αν και ο ίδιος (ο ιστορικός) θεωρεί πως δεν είχε καμία προσωπική εμπλοκή. Αυτή τη μαρτυρία (που προέρχεται από χριστιανό ιστορικό και άρα όχι απόλυτα αξιόπιστη) αναπαράγουν τα διάφορα εκκλησιαστικά έντυπα (ένα απ' αυτά φαίνεται διάβασες κι εσύ) για να βγάζουν την εκκλησία και τους "αγίους" της λάδι...
Εδω ο κόσμος καίγεται (και 40ο..)και ασχολούμαστε με τον Κύριλλο...
(τα είπαμε ήδη σε σχόλιο προηγούμενο ποστ...)
Λοιπόν, εγω αναχωρώ αύριο και επιστροφή ..αστα να πάνε ..Φθινόπωρο...
αλλά κάπου θα βρώ ενα ΠΣ ..τι διάολο..στον πολιτσμένο κόσμο θα είμαι οχι στις Αντιοχείες ,Κάϊρα Πλατεία Βάθης κλπ..
Αντε καλως ήρθες και καλώς να φύγω εγω...αύριο πρωϊ
Ας υποθέσουμε πως δεν πιστεύεις την αποψη του Σωκράτη...
Δεν πιστεύεις ούτε τις απόψεις του καθηγητή του Βασιλικού Κολεγίου του Λονδίνου Τζ. Ρόμπερτσον, ούτε του χρονικογραφου Ιωάννη Μαλάλα, ούτε του Ελβετού ιστορικού Φίλιπ Σαφ, ούτε του Γεώργιου Φλορόφσκι (μην γελας με το επίθετο!!, ούτε του Τζώρτζ Ριστ που πιστεύουν πως οι χριστιανοί εκείνη την εποχή είχαν αποθρασυνθεί τελείως και πως ο Κύριλλος δεν είχε καμία εμπλοκή σε όλο αυτό ;;;;;;;;;;;;
Άντε, τράβα κι εσύ να ξεσκάσεις πολύτεκνε!
Αλήθεια, αν έχεις κόρη σε ηλικία γάμου, με κάνεις γαμπρό σου;
Ελευθερία, απ' όσους αναφέρεις μόνο τον Μαλάλα και τον Φλωρόφσκι γνωρίζω.
Αλλά στο ξαναλέω: για να φτάσουν κάποιοι να αποθρασυνθούν και να διαπράττουν εγκλήματα με τη βεβαιότητα πως δεν θα τιμωρηθούν, σημαίνει πως κάποιοι άλλοι τους κάνουν πλάτες ή τους ενθαρρύνουν απ' το παρασκήνιο!
Να σου πω ένα απλό και αθώο παράδειγμα: ακόμη και ο Μέγας Βασίλειος, που δεν ήταν άνθρωπος εριστικός και σκληρός, συνέβαλε με τον τρόπο του στην καταστροφή αρχαιοελληνικών ναών! Με ποιον τρόπο; Άκουσε: όταν βγαίνει και λέει πως οι ελληνικοί ναοί και τα αγάλματά τους είναι "κατοικητίρια δαιμόνων", ουσιαστικά δεν προτρέπει τους φανατικούς χριστιανούς να τα καταστρέψουν;
Σε αυτό έχεις δίκιο !!
Αλλά υπάρχει και η πιθανότητα ο λαός ο ίδιος άσχετα με τον αρχηγό του (ο Κύριλλος στην συγκεκριμενη περιπτωση)να θέλει να ζησει καταστάσεις που ο ίδιος ο αρχηγός να μην τους το επιτρέπει ;;;;
Όλα πιθανά είναι σε τελική...
Ο αέρας του παλιού αναδύεται παντού. Παλιού και νοσταλγικού...
Δημοσίευση σχολίου