Τούτη την πόλη την ίδρυσε ένας Έλληνας. Και το ελληνικό στοιχείο κυριαρχούσε μέχρι τη δεκαετία του '50. Τότε που ο Νάσερ εθνικοποίησε τις τράπεζες και τις επιχειρήσεις τους...
Η σημερινή Αλεξάνδρεια είναι για πρώτη φορά στην ιστορία της μια καθαρά αιγυπτιακή πόλη. Στρέφει το βλέμμα της περισσότερο στις ερήμους του νότου παρά στον ανοιχτό κόσμο της Μεσογείου.
Χάθηκαν οι λαμπερές φιγούρες της δεκαετίας του '30. Στους δρόμους δεν θα δεις πια όμορφες Εβραίες με σκούρα γάντια και στενά απογευματινά φορέματα. Ούτε Αρμένιους εμπόρους να μηχανορραφούν.
Η πόλη γέμισε με Άραβες επαρχιώτες. Με τις κελεμπίες και τα τουρμπάνια τους κάθονται οκλαδόν στον παραλιακό δρόμο, αξύριστοι και τσιμπολογάν ξηρούς καρπούς...
Όπως συμβαίνει με όλον τον παλαιό οθωμανικό κόσμο, το πολυεθνικό έδωσε τη θέση του στο μονολιθικό, το κοσμοπολίτικο στο αυστηρά εθνικό. Όταν ο Νάσερ πέταξε έξω τους Ευρωπαίους, όλα σταμάτησαν: η ιταλική όπερα, το θέατρο, οι συναυλίες με γαλλική μουσική...
Η Αλεξάνδρεια ήταν το "Παρίσι της Ανατολής"! Η πιο δημιουργική πόλη, γεμάτη διαφορετικές κουλτούρες, συνέδρια, γκαλερί... τα πάντα συνεργάζονταν κι επηρέαζε το ένα το άλλο.
Ο Καβάφης έμενε στη συνοικία του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου. Ήταν ο μικρότερος απ' τα 8 αδέλφια του, όλα αγόρια! Η μάνα του ήθελε πολύ ένα κορίτσι. Γι' αυτό τον έντυνε σαν κοριτσάκι, με φορεματάκια και συνέχεια τον χαϊδολογούσε και τον κανάκευε.
Ο Καβάφης έγραψε πολλά ομοφυλόφιλα ποιήματα, που εκθείαζαν τα σώματα των νεαρών αγοριών. Αλλά δεν τολμούσε να τα εκδώσει, έτρεμε τη μάνα του!
Κάτω ακριβώς απ' το σπίτι του λειτουργούσε ένα πορνείο. Το όνομα του δρόμου ήταν Lepsius. Οι Εγγλέζοι την έλεγαν ειρωνικά Clapsius, απ' το clap, που σημαίνει βλεννόρροια!
Η σημερινή Αλεξάνδρεια είναι για πρώτη φορά στην ιστορία της μια καθαρά αιγυπτιακή πόλη. Στρέφει το βλέμμα της περισσότερο στις ερήμους του νότου παρά στον ανοιχτό κόσμο της Μεσογείου.
Χάθηκαν οι λαμπερές φιγούρες της δεκαετίας του '30. Στους δρόμους δεν θα δεις πια όμορφες Εβραίες με σκούρα γάντια και στενά απογευματινά φορέματα. Ούτε Αρμένιους εμπόρους να μηχανορραφούν.
Η πόλη γέμισε με Άραβες επαρχιώτες. Με τις κελεμπίες και τα τουρμπάνια τους κάθονται οκλαδόν στον παραλιακό δρόμο, αξύριστοι και τσιμπολογάν ξηρούς καρπούς...
Όπως συμβαίνει με όλον τον παλαιό οθωμανικό κόσμο, το πολυεθνικό έδωσε τη θέση του στο μονολιθικό, το κοσμοπολίτικο στο αυστηρά εθνικό. Όταν ο Νάσερ πέταξε έξω τους Ευρωπαίους, όλα σταμάτησαν: η ιταλική όπερα, το θέατρο, οι συναυλίες με γαλλική μουσική...
Η Αλεξάνδρεια ήταν το "Παρίσι της Ανατολής"! Η πιο δημιουργική πόλη, γεμάτη διαφορετικές κουλτούρες, συνέδρια, γκαλερί... τα πάντα συνεργάζονταν κι επηρέαζε το ένα το άλλο.
Ο Καβάφης έμενε στη συνοικία του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου. Ήταν ο μικρότερος απ' τα 8 αδέλφια του, όλα αγόρια! Η μάνα του ήθελε πολύ ένα κορίτσι. Γι' αυτό τον έντυνε σαν κοριτσάκι, με φορεματάκια και συνέχεια τον χαϊδολογούσε και τον κανάκευε.
Ο Καβάφης έγραψε πολλά ομοφυλόφιλα ποιήματα, που εκθείαζαν τα σώματα των νεαρών αγοριών. Αλλά δεν τολμούσε να τα εκδώσει, έτρεμε τη μάνα του!
Κάτω ακριβώς απ' το σπίτι του λειτουργούσε ένα πορνείο. Το όνομα του δρόμου ήταν Lepsius. Οι Εγγλέζοι την έλεγαν ειρωνικά Clapsius, απ' το clap, που σημαίνει βλεννόρροια!
21 σχόλια:
Κακοπερνάς βλέπω....
Άντε ...
Άντε......
Πολυταξιδεμένε μου ....
Πολύ ωραία η περιγραφή σου
Tο μόνο που έχω να επισημάνω είναι ότι (και;) η Βηρυτός λεγόταν Παρίσι της Ανατολής
Έτρεμε ο Καβάφης τη μάνα του?! Πρώτη φορά το ακούω αυτό.
Δυστυχώς όμως οι Ευρωπαίοι εκτός από ιταλική όπερα, θέατρο και συναυλίες με γαλλική μουσική, έκαναν τα πάντα για να εκμεταλλευτούν τους ντόπιους Άραβες τους οποίους και θεωρούσαν κατώτερους τους..
Λογικό πως κάποια μέρα θα ξυπνούσαν και θα τους έδιωχναν.
έβγαλα φωτογραφία στο γραφείο του Καβάφη, οταν επισκέφτηκα την πόλη δεν άντεξα και κάθισα στο γραφείο του...
Δεν υπάρχει πρωτεύουσα μνήμης!
Αυτά είναι παραμύθια ξεπερασμένων ξεπεσμένων διανοούμενων(δήθεν) νοσταλγών μιας εποχής που κατά ενα μέρος μπορεί και να μην υπήρξε...
αλλά δεν πειράζει, σε όλους αρέσουν τα παραμύθια.. ειδικά στα κορίτσια..
Ο Καβάφης ήταν "κουνιστός"? δεν τόξερα ..αλήθεια ? και φοβόταν τη μάνα του? ασε μας ρε παραμυθά...
ολα τα αγόρια φοβούνται τη μαμά τους..δεν εχεις ακούσει για τον Οιδίποδα?
εσύ σε λίγο θα βγάλεις και τον Οιδίποδα ομοφυλόφιλο...
τώρα που το λέω , λες?
σιγα το θέμα δηλ....
Μανα ,
ε καλά και εγω εχω κάτσει στην πολυθρόνα του Στάλιν...στο περίφημο βαγόνι..(απο τότε αγρίεψα λίγο..)
Μην ξεχνάμε και την Υπατία...
Σύμφωνα με τον αλήστου μνήμης Χατζηφώτη (παλαι ποτε εκπρόσωπο της Αρχιεπισκοπής) ο Καβάφης δεν ήταν ομοφυλόφυλος, αλλά αυνανιστής!!!!!
Ελευθερία, για έναν και μόνο λόγο επιστρέφω: έχω πάθει μαζί σου γεροντοέρωτα!
Ανισσόροπη, έτσι δεν γίνεται πάντα; Όταν ξεπεράσεις κάποια ανεκτά όρια, θέτεις τα θεμέλια της καταστροφής σου!
Έτσι την έπαθαν και οι Ευρωπαίοι σε όλες τις αποικίες τους...
Όμως, ο ιδρυτής της Αλεξάνδρειας δεν είχε αποικιοκρατικό πνεύμα. Το αντίθετο θα έλεγα: για χάρη των νέων εδαφών άφησε την πατρίδα του (τη Μακεδονία) να παρακμάσει...
Αούγκαρε, πολύ σωστά! Αλλά και η πατρίδα μου, το καρπενήσι, δεν ονομάζεται "η Ελβετία της Ελλάδας";
Μήπως κι εγώ δεν έχω το παρατσούκλι "ο Μπουκόφσκι της Ρούμελης";
Βρε Μανούλα, δεν φοβήθηκες τη βλεννόροια;
Τάκη, κι εγώ έκατσα στην καρέκλα του Καποδίστρια και του Αγίου Νεκραρίου! Αλλά δεν νομίζω πως θα συγκινηθεί κανένα κοριτσόπουλο...
Ορεινέ, για την Υπατία στο επόμενο και τελευταίο ποστάκι...
Μεροπίτσα, ο Χατζηφούσκας φοβόταν μην αμαυρωθεί η καλή φήμη των Ελλήνων ομογενών της Αλεξάνδρειας, που ήταν και δική του πατρίδα!
Και πού το ξέρει πως ήταν μόνο "αυνανιστής"; Του έκανε κωλοβυθομέτρηση;
Αλεξάνδρεια, κέντρο "γνώσης" από τα αρχαία χρόνια.
Μιας και είπατε για την φιλόσοφο Υπατία την Αλεξανδρινή!
Τι να γράψει κανείς για αυτή τη πόλη, για όλη την Αίγυπτο....
Μαγάλη ιστορία, μεγάλοι "άνθρωποι" έζησαν εκεί.
Και η πολυάριθμη κοινότητα των Ελλήνων, που σήμερα αλήθεια δεν ξέρω αν έχει μείνει κανείς εκεί...
Καλημέρα Ασκάρ
:-)
Αντε πάλι ζηλευω ρε Ασκαρ!!!!
Αμαν μαζέψου μέσα!!!!!!
Φιλιά!!!
Ναι ρε Τάκη, αλήθεια λέει ο γεροντοερωτοχτυπημένος φίλος σου...
Ο Καβαφης ηταν γκει...
Τωρα αυτα που λεει ο Ασκαρ οτι δηθεν φοβοταν τη μανα του ή οτι τον εντυνε κοριτσιστικα δεν το ξερω....
Ασκαρ εκατσες στην καρεκλα του Καποδιστρια και του Αγιου Νεκταριου ;;;
Μπραβο αγορι μου!!
Κέρδισες μία ...... μπανανόφλουδα !!!!
Χα χα χα!!
Αααα!!
Και περιμενω το ποστ με την Υπατία !!!!
Καλημέρα Βασσούλα, πολλά έχουμε να πούμε για την Αλεξάνδρεια, αλλά δεν θα τα εξαντλήσουμε τώρα. Ν' αφήσουμε κάτι και γι' αργότερα...
Νερένια, το ξέρω πως ο γυναικείος πληθυσμός έχει πάθει στερητικό με την απουσία μου, αλλά πρέπει να ξέρεις κάτι: για να συνεχίσει ο Άσκαρ να ασκεί τη γνωστή γοητεία του, πρέπει να βρίσκει τρόπους και χρόνο να φορτώνει τις μπαταρίες τους!
Ο Ασκαρούλης δεν είναι τύπος που θα πάει στις παραλίες να παίρνει μάτι βυζόμπαλα. Άλλα πράγματα τον τραβάνε...
'Ερωτα, χθες βράδυ με την παρέα μου είχαμε την κουβέντα της Υπατίας. Και λέγαμε πόσο καλύτερα θα περνάγαμε αν είχαμε μια τέτοια γυναίκα στην παρέα μας. Ελπίζω, βέβαια, να μην ήταν καμία Βασιλειάδου ή Μπέλου η φιλόσοφος...
Αν και έχω την υποψία πως ήταν τραβεστί...
Τεσπα, στο επόμενο ποστάκι, και τελευταίο της φετινής ταξιδιωτικής σεζόν, θα γίνει μόνο μια μικρή αναφορά στην Υπάτω...
Σήμερα το πρωί ξύπνησα με μια θλίψη...
Δεν θα έπρεπε ν' αφήσω τον Γκαμπριέλ Γκαρθία Μάρκες να γράψει πρώτος για τις "Θλιμμένες πουτάνες της ζωής του"! Έπρεπε να τον προλάβω! Και, μάλιστα, απ' το 1998 που ανακηρύχθηκα "ο πελάτης της χρονιάς" στους δρόμους των κόκκινων φαναριών...
"Η Υπατία έγινε σύμβολο του τέλους της αρχαίας επιστήμης.
Μετά την Υπατία ήρθε το χάος και ο βαρβαρισμός των Σκοτεινών Χρόνων..."..δηλ. ο χριστιανισμός!...
Να δω τι μπαρούφα θα πείς για την Υπατία...ή για τον "αγιο" Κυριλλο, τον πιθανολογούμενο ηθικό δολοφόνο της...
εγω ξέρω πάντως οτι,
Χριστιανισμός = Βαρβαρότης..
(δεν τον διασώζουν τα λίγα καλά του..)
Να είσαι σίγουρος οτι σήμερα κυκλοφορούν πολλές Υπατίες ανα μεταξύ μας....
ίσως κάποια να σχολιάζει και εδώ μέσα..κρυφο Υπατία , που λένε...
Μύθοι αγόρι μου, και εσένα σου αρέσουν αυτά όπως σε μεγάλη μερίδα των σχολιαστών...και εγω ανάμεσα τους (δεν είμαι τέλειος βλέπεις)
τραβεστί η Υπατία?!
υπήρχαν τραβεστί τότε?
Ευτυχώς που πρόλαβε ο Μάρκες τον πελάτη της χρονιάς...
Σταμάτα ρε μπούρδα να αναμασάς τους αριστερούς μύθους της μεταπολίτευσης!
Ο Μεσαίωνας στην Ανατολή ξεκίνησε με την οθωμανική κυριαρχία, κι όχι με την επικράτηση του χριστιανισμού!
Διάβασε και λίγο Αρβελέρ (λες να ΄ναι αυτή η "νέα Υπατία";)
Εδώ μέσα είχαμε μια σχολιογράφο-Υπατία, αλλά τελευταία μας συνδέει με Κάιρο!
Περιττό να αναφέρω το όνομά της, όλοι καταλάβαμε πως μιλάω για την Αστερόεσσα...
Πάντως, σ' αυτή τη φάση δεν με απασχολεί τόσο πολύ η Υπατία.
Έχω φάει κόλλημα με τον Άγιο Αντώνιο και τους πειρασμούς του...
Θα συμφωνήσω για μια φορά μαζί σου.
Η Αστέρω λείπει.
(σε μένα τουλάχιστον πολύ)
Αστέρω = 100 Υπατίες...
αλλά.. η "σύνδεση" φοβάμαι οτι είναι ακόμα μακρύτερα απο Κάϊρο.
αλλά μήπως φταίμε και εμείς??
Οσο και να προσπαθείς τον Αντώνιο δεν τον φτάνεις..
Ένα από τα όμορφα, φαντάζομαι, ταξίδια, που θα ήθελα να κάνω.
Ο Καβάφης είναι πια καταγεγραμμένος στη συνείδηση των Ελλήνων ως ένας υπέροχος ρομαντικός ομοφυλόφιλος ποιητής. Ίσως δε θα μπορούσαμε να τον φανταστούμε και αλλιώς, πλέον.
Καλά να περνάς, Άσκαρ.
γαυρακι,χωρις πειρασμους η ζωη δεν εχει νοημα...μονο ετσι ζεις...αντε,σε περιμενω για τον αγωνα,οι μπυρες μπηκαν στην καταψυξη..μην αργεις
Τάκη, δεν τον φτάνω τον Αντώνιο γιατί δεν πάσχω από υπογλυκαιμίες, οπότε και δεν έχω (ακόμα) πααρισθήσεις!
Jason, η Ανατολή απ' την Αθήνα φαντάζει μαγική, αλλά από μέσα κρύβει πολλές "λακούβες"...
Κολλητούλα, Δευτέρα είμαι Αθήνα!
Την Τρίτη δεν παίζετε;
Στείλε μου μεϊλάκι για το πού και πότε! Τις μπύρες θα τις φέρω εγώ! Αυτή είναι αντρική δουλειά...
Η μητέρα μου έζησε Αλεξάνδρεια τα κατοχικά χρόνια (1942-1945)
Φωτογραφία όμως από την είσοδο της πόλης που αναγράφεται και στην Ελληνική, δεν μας έβγαλες.
Ηρωικές και ιστορικές στιγμές έζησε η μανούλα σου...
Σε λίγο, στο αμέσως επόμενο ποστάκιον, η είσοδος της Αλεξάνδρειας, με την ελληνική επιγραφή!
Δημοσίευση σχολίου